Uz www.jekaba.lv

Neatlaidība atmaksājas jeb kā es izcīnīju kompensāciju par lidojuma kavēšanos – 3.daļa (beigas)

Diāna Krampe, ceļotāja
6 min. lasāmviela

Mūsu reisa jaunais izlidošanas laiks tika noteikts plkst. 14.40 nākamajā dienā – precīzi tad, kad lidmašīnas apkalpei bija beidzies obligātais 12 stundu atpūtas periods. Gaisā gan pacēlāmies vēl 40 minūtes vēlāk, taču nu jau bija vienalga. Nebija vairs ne dusmu, ne nervozas jautrības, prātu bija pārņēmusi vien nepārvarama vēlēšanas vienreiz pār visām reizēm beidzot nonākt mājās. Rīgas lidostā vēl paguvu apmainīties ar kontaktiem ar divām citām latviešu pasažierēm – apsolījām uzturēt komunikāciju par kompensācijas pieprasīšanu. Un tad jau arī beidzot, teju 20 stundas vēlāk nekā sākotnēji plānots, bijām mājās.

(Izlasi arī raksta 1.daļu un 2.daļu!)

Pēc divām dienām jutos gatava aviolīnijas mājas lapā aizpildītu sūdzību formu. Drošības labad vēl piezvanīju uz Patērētāju tiesību aizsardzības centra konsultatīvo tālruni, lai pārliecinātos, ka man patiesi ir pamats pieprasīt kompensāciju. Tur apliecināja, ka kompensācijai tik tiešām varu pieteikties, un ieteica atsaukties ne tikai uz EK regulu, bet arī Eiropas Savienības tiesas 2009. gada spriedumu, kurā ilgstoša lidmašīnas kavēšanās (nonākšana galamērķī vismaz trīs stundas vēlāk par sākotnēji paredzēto laiku) pielīdzināta reisa atcelšanai ar visām no tā izrietošajām pasažieru tiesībām uz identisku kompensāciju.

Tā arī darīju. Sūdzībā iekļāvu atsauces gan uz regulu, gan tiesas spriedumu, kā arī pieminēju to, ka šīs pašas tiesas ietvaros tika spriests, ka apkalpes vajadzība ievērot ar likumu noteikto atpūtas periodu nav uzskatāma par nepārvaramu varu un līdz ar to nevar kalpot par iemeslu kompensācijas izmaksas atteikumam. Spiedu pogu “sūtīt” un gaidīju.

Aviolīnijas gaišreģi

Piecas dienas vēlāk saņēmu e-pastu no aviolīnijas. Daudz, daudz teksta, kura kopsavilkums ir aptuveni šāds: “Atvainojamies. Jūsu lidojums aizkavējās par 19 stundām 20 minūtēm drošības apsvērumu dēļ, jo gaisa kuģa apkalpei bija beidzies ar likumu noteiktais maksimālais darba laiks. Tas notika tādēļ, ka ienākošā lidmašīna sliktu laikapstākļu dēļ bija spiesta veikt nosēšanos citā lidostā. Saskaņā ar EK regulu, mums nav jāizmaksā pasažieriem kompensācija, ja kavēšanās iemesls ir nepārvarama vara. Tomēr, mēs esam gatavi atlīdzināt Jums ar gaidīšanu saistītos izdevumus, piemēram, par ēšanu un atspirdzinājumiem, transportu uz viesnīcu un atpakaļ, izmitināšanu viesnīcā un diviem tālruņa zvaniem uz mājām. Lūdzu, iesniedziet maksājumus apliecinošus dokumentus, lai varam atlīdzināt Jums šos izdevumus.”

Dusmas un vilšanās, lai gan patiesībā citu atbildi nemaz nebiju gaidījusi. Mirkli padomāju, ko darīt tālāk. Vēlreiz pārlasīju atsūtīto atbildi un tās apakšā pamanīju pirmoreiz steigā neievērotu teikumu. 

“Ja Jūs neplānojat iesniegt mums šos dokumentus, mēs piedāvājam Jums 200 eiro bilanci, ko varat izmantot, lai mūsu mājas lapā iegādātos biļetes uz avioreisiem. Šai bilancei nav derīguma termiņa.

Kādēļ pēkšņi tāds dāsnums? Šis piedāvājums mani darīja aizdomīgu.

Paralēli sarakstījos ar abām lidojuma biedrenēm. Viņas atbildes vēl nebija saņēmušas, taču viena no viņām jau bija internetā atradusi īpašu servisu, kura ietvaros juristi piedāvā uzņemties kompensācijas piedziņu no aviolīnijas, kā atlīdzību prasot 25% no izmaksātās kompensācijas. Ja kompensāciju piedzīt tomēr neizdodas, tad par sniegtajām konsultācijām nekas nav jāmaksā. Apsvēru iespēju piereģistrēties.

Taču, nemiera dīdīta, atbildēju arī aviolīnijai – ar jautājumu, vai tiešām arī savlaicīgi izsludinātā trīs stundu kavēšanās bija saistīta ar nelabvēlīgajiem laikapstākļiem? Divas stundas vēlāk saņēmu pirmajai atbildei identisku tekstu – ka lidmašīna nav varējusi nolaisties, jo pēc negaisa virs lidostas izveidojies “sastrēgums” un tad arī izsludināta pirmā trīs stundu kavēšanās.

Taču tie ir meli! Kad ieradāmies lidostā, ārā bija burvīgs laiks, spīdēja spoža saule. Lietus sākās tikai kādu stundu vēlāk – jau labu brīdi pēc tam, kad bijām saņēmuši pirmo īsziņu. Uz šo faktu nesakritību norādīju arī aviolīnijas darbiniecei, nosūtot jautājumu, vai tiešām viņi ir zinājuši par tuvojošos negaisu un “sastrēgumu” tik savlaicīgi, ka brīdinājuši mūs par to pāris stundas, pirms tas vispār bija noticis?

Un, tavu brīnumu, stundu vēlāk saņēmu šādu atbildi: “Paldies par Jūsu atbildi un atvainojamies par maldinošo informāciju! Esam pārbaudījuši lidostas datus un pamanījuši, ka Jūsu reiss sākotnēji tika aizkavēts par 2 stundām un 50 minūtēm sakarā ar ienākošās lidmašīnas kavēšanos, kas bija saistīta ar drošības apsvērumiem. Informējam Jūs, ka šajā gadījumā saskaņā ar EK regulu Nr. 261/2004 Jums pienākas 400 eiro kompensācija par katru pasažieri.

Lasot šo ziņu, aiz prieka teju palēcos. Tiešām vairs neticēju, ka šo situāciju izdosies atrisināt miermīlīgā ceļā. Aizrakstīju par priecīgo ziņu arī abām savām “bēdu draudzenēm”, arī viņas sapriecājās, taču… ne uz ilgu laiku.

Gribi kompensāciju? Prasi trīsreiz!

Pēc brīža saņēmu no abām dāmām saņēmu ziņu, ka viņām kompensācija joprojām tiek atteikta, lai gan viņas sarakstījās ar to pašu darbinieci. Ja pirms tam man vēl bija vēlme ticēt, ka sākotnējais atteikums tiešām noticis kļūdas dēļ, tad nu man vairs nebija nekādu ilūziju.

Dāmas neatlaidīgi turpināja saraksti, es aizrautīgi sekoju tās attīstībai. Drošības labad sarunājām, ka brīdī, kad kompensācija būs manā bankas kontā, viņas varēs uz to atsaukties. Taču tas tomēr nebija nepieciešams. Pēc pāris ziņu apmaiņas, pozitīvus lēmumus par kompensācijas izmaksu saņēma arī viņas.

Kad mēģinājām saprast, vai aviolīnijas darbinieces rīcībā, lemjot par kompensācijas izmaksu, bija kāda loģika, secinājām, ka vienīgais līdzīgais apstāklis visos trīs gadījumos bija trīs e-pasti no sūdzības iesniedzēja puses. Nebrīnīšos, ja konkrētajam uzņēmuma tik tiešām ir slepens iekšējais reglaments, kas paredz, ka kompensāciju izmaksāt drīkst tikai tad, ja klients bijis uzstājīgs, un šī uzstājība definēta kā divi papildu e-pasti pēc pirmā atteikuma.

Piebilde par ceļojumu apdrošināšanu

Visa šī starpgadījuma laikā vairākkārt aizdomājos par to, kā būtu bijis, ja pirms ceļojuma es būtu izvēlējusies apdrošināt ne tikai savu veselību un personīgās mantas, bet arī izmaiņas ceļojuma grafikā (piemēram, lidmašīnas aizkavēšanos).

Atzīšos, sākumā pārdzīvoju, ka biju pažēlojusi 5 eiro un papildu apdrošināšanu nebiju iegādājusies. Taču mums (nosacīti) paveicās, jo tikām aizkavēti ceļā uz mājām, tas bija tiešais reiss un aviosabiedrība pildīja savas saistības. Viesnīca mums tika nodrošināta, izdevumi par ēšanu tika atlīdzināti (arī jau pieminētais čeks par ēdienreizi lidostā), mājās tikām nogādāti un arī kompensācija beigu beigās tika izmaksāta.

Šaubos, ka mēs būtu varējuši atrast kādu alternatīvu lidojumu, kas mūs būtu nogādājis mājās ātrāk nekā beigu beigās atlidojām. Un tā kā bijām tikuši pie savām somām, nekādi papildu izdevumi neradās.

Daudz nepatīkamāk būtu bijis tad, ja lidojums kavētos turpceļā un/vai mums nāktos palaist garām kādu savienojošo reisu, zaudēt viesnīcas vai auto nomas rezervāciju. Šos izdevumus kompensēt vairs nebūtu lidsabiedrības pienākums. Turklāt, ja kavēšanos tomēr būtu izraisījuši, piemēram, slikti laikapstākļi, tad mēs nebūtu saņēmuši arī dāsno kompensāciju. Tādēļ apdrošināties vienmēr ir vērts, jo nekad nevar zināt, kad tieši notiks kāds starpgadījums.

Stāsta morāle

Visa šī garā stāsta kopsavilkums vienā teikumā varētu būt aptuveni šāds – lidojot ar lidmašīnu, zini savas tiesības un neatlaidīgi seko līdzi tam, lai tās tiktu ievērotas!

Visas lidsabiedrības (ne tikai “lētās”) ir uzņēmumi, kuriem rūp peļņa, tādēļ tās dara visu, lai samazinātu savus izdevumus, un ārkārtas situācijās kompensācijas pasažieriem maksā negribīgi. Tomēr šīs Eiropas Savienības noteiktās, salīdzinoši dāsnās kompensācijas nav mīts, kas darbojas tikai “uz papīra”. Mūsu piedzīvojums pierāda, ka tās patiesi eksistē un var ieripot pasažieru bankas kontā!

Ja vienoties ar aviolīnijas starpniecību neizdodas pašu spēkiem, noteikti ir vērts izmantot trešo pušu pakalpojumus (piemēram, “Flight Delayed”). Mums gan beigu beigās šāds serviss nebija nepieciešams, taču radās iespaids, ka tie šādos gadījumos var būt efektīvi.

Lai jums droši un savlaicīgi lidojumi bez liekiem starpgadījumiem!

 

Uzzini par jaunumiem pirmais!
Saņem Jēkaba Ceļojumu bloga jaunumus savā e-pastā.