Uz www.jekaba.lv

10 padomi izcilu ceļojumu fotogrāfiju uzņemšanai

Diāna Krampe, ceļotāja
7 min. lasāmviela

“Ņem līdzi tikai bildes, aiz sevis atstāj tikai pēdu nospiedumus!” tā pie ieejas daudzos dabas parkos pasaulē tiek uzrunāti apmeklētāji. Un patiesi, fotogrāfijas ir labākie “suvenīri”, ko pārvest mājās no ceļojumiem. Lai uzņemtu tiešām labus ceļojuma foto, kuru aplūkošana sniegs prieku vēl ilgi pēc brauciena, vajag iegaumēt dažus vienkāršus likumus, kas ir spēkā, neatkarīgi no tā, vai bildē ar profesionālu fotokameru vai vienkārši viedtālruni. 

(Rakstā izmantoti foto no autores personīgā arhīva.)

1. Pirms nospied pogu, padomā

Mūsdienu digitālajā laikmetā uzņemt foto ir ļoti vienkārši – viens pogas klikšķis, un gatavs! Tādēļ esam pieraduši klikšķināt uz nebēdu. Sak, gan jau kaut viena laba bilde sanāks. Diemžēl, akli paļaujoties tikai uz veiksmi, laimīgo lozi (lasi – labu bildi) izvilkt sanāks gaužām reti. Fotogrāfijā, gluži kā daudzās citās jomās dzīvē, labs rezultāts prasa apzinātu rīcību. Tādēļ, ja no šiem desmit padomiem iegaumēsi tikai vienu, tad lai tas ir šis – pirms bildēšanas atbildi sev uz jautājumu, KO un KĀPĒC gribi nobildēt! Atbilde palīdzēs tev pieņemt lēmumu par to, kas tad ir labākais veids, KĀ to izdarīt.

2. Maini skata punktu

Jebko ir iespējams nobildēt daudzos dažādos veidos. Ne reti divi cilvēki, kas stāv viens otram blakus un bildē vienu un to pašu skatu, iegūs krasi atšķirīgus attēlus. Gala rezultāts ir atkarīgs no fotogrāfa ieceres (skat. padomu Nr.1). Piemēram, bildējot Eifeļa torni, viens var gribēt nobildēt tā kopskatu, bet otrs – to, kā Eifeļa tornis izskatās līdzīgs ziedu skarām. Šie divi foto uzņemti vien dažu soļu attālumā viens no otra.

Parīze, Francija

Atrast labāko veidu, kā nobildēt to, ko esi iecerējis, var, izmēģinot dažādus skata punktus. Bieži interesantākus sižetus izdodas atrast, vienkārši pietupjoties vai pakāpjoties mazliet augstāk. Izvēlētajam objektam var arī apiet apkārt, nobildēt ne tikai no priekšpuses, bet arī no sāna un mugurpuses. Ja bildē bērnus vai kādu dzīvnieku, izmēģini novietot fotokameru bildējamā acu augstumā, tā iegūstot daudz interesantāku portretu.

Hoijana, Vjetnama

3. Izslēdz visu lieko

Vai zināji, ka fotogrāfiju mēdz dēvēt arī par “izslēgšanas mākslu”? Jo bieži vēl svarīgāks par to, kas bildē ir iekļauts, ir tas, kas tajā iekļauts nav. Centies panākt, lai kadrā būtu tikai tas, ko vēlies parādīt, un izslēdz visu lieko. Tādā veidā iegūsi daudz “tīrāku” attēlu, kurā nekas nenovērsīs uzmanību no galvenā. Lai to panāktu, izmanto fotokameras objektīva tālummaiņu (angļu val. zoom) vai vēl labāk – vienkārši pieej tuvāk! Neaizmirsti, ka tikpat interesantas kā kopskati var būt arī detaļas tuvplānā.

Portugāle

4. Apgūsti “zelta griezumu”

Viens no vienkāršākajiem paņēmieniem savus foto padarīt vizuāli interesantākus un dinamiskākus, ir izmantot “zelta griezuma” likumu. Jā, jā, to pašu likumu, ko atklāja un savos darbos izmantoja Leonardo da Vinči. Vizuāli sadali attēla laukumu trīs vienādās daļās gan horizontāli, gan vertikāli un novieto svarīgākos attēla objektus uz šīm līnijām un/vai šo līniju krustpunktos. Piemēram, vadoties pēc šī likuma, horizonta līnija attēlā jānovieto nevis kadra vidusdaļā, bet gan vienu trešdaļu no kadra apakšpuses vai augšpuses. (Un, ja vien Tev padomā nav kāds īpaši māksliniecisks nolūks, parūpējies arī, lai horizonta līnija bildē būtu taisna.) Šīs trešdaļu līnijas daudzu foto ierīču skatu meklētājos jau ir iezīmētas.

Sāremā, Igaunija

5. Izmanto rāmi

Vēl viens vienkāršs, bet ļoti efektīvs kompozīcijas paņēmiens ir ierāmēšana. Pirms bildē, paveries apkārt, novērtējot, vai tuvumā ir kāds objekts – piemēram, vārtu aile, koku lapotne, citas ēkas – kas var kalpot kā rāmis galvenā objekta iemūžināšanai. Rāmis kalpo divejādam mērķim – vērš uzmanību uz galveno objektu un dod attēlam kontekstu. Attēlos zemāk, slavenā UniCredit ēka Milānā nobildēta, izmantojot divus rāmjus – pirmajā gadījumā tās ir Milānas katedrāles senlaicīgās jumta kolonnas, kas pretnostata senlaicīgo un moderno. Otrajā attēlā kā rāmis izmantots atvērums tās pašas ēkas piebūves jumtā, kas rada grafisku kontrastu. Abos gadījumos rāmis padara attēlus daudz interesantākus, nekā tie būtu bijuši tad, ja ēka būtu iemūžināta bez tiem.

Milāna, Itālija

6. Aizpildi dažādas attēla plaknes

Vēl viens veids, kā savus foto padarīt kompozicionāli interesnatākus, ir būvēt tajos stāstu, kas veidojas no tā, kas izvietots dažādās attēla plaknēs – priekšplānā, vidusplānā un fonā. Prasmīgi izvietojot objektus vairākās plaknēs, stāsts kļūst spilgtāks un piesātinātāks. Piemēram, šajā foto priekšplānā ir palmas zars un laiva, vidusplānā – zvejnieka mājiņa uz pāļiem un buru laiva, savukārt fonā – zaļi kalni. Stāsts ir daudz bagātāks nekā tad, ja kadrā būtu tikai viens vai daži no šiem objektiem. Piemēram, šī pati laiva, nobildēta tuvplānā, varētu atrasties jebkurā pasaules malā, savukārt, kad tā nobildēta šādi – palmu un kalnu ielokā, mums ir skaidrs, ka tā atrodas kādā tropiskā vietā ar ļoti skaistu reljefu.

Kočangas sala, Taizeme

7. Novērtē gaismu

Bildējot ceļojumos, mēs visbiežāk to darām dabiskā saules apgaismojumā, kas dienas gaitā maina savu raksturu, atkarībā no saules stāvokļa. Piemēram, dienas vidū, kad saule atrodas augstākajā punktā tieši virs mūsu galvām, tās gaisma ir ļoti spilgta un, fotogrāfu valodā runājot, “asa”(tas ir, apgaismoto un ēnas apgabalu kontrasts ir ļoti liels). Profesionālu fotogrāfu runās bieži vien var dzirdēt jēdzienu “zelta stunda” – šo brīdi fotogrāfi uzskata par īpaši labvēlīgu skaistu attēlu uzņemšanai. Tas ir laiks, kad saule ir tuvu horizontam, ēnas ir garas, zemie gaismas stari apkārtnei piešķir zeltainu nokrāsu. Šī bildēšanai labvēlīgā gaisma turpinās aptuveni divas stundas pēc saullēkta un divas stundas pirms saulrieta (pie nosacījuma, ka debesis nav apmākušās). Kad tas ir iespējams, izmanto šo laiku fotografēšanai! Taču atceries, ka labus attēlus iespējams iegūt, arī bildējot dienas vidū – vien uzmanies no ļoti ēnainu un spilgti apgaismotu apgabalu iekļaušanas vienā bildē.

Roma, Itālija

8. Bildē portretus

Cilvēka dabā ir interesēties par citiem cilvēkiem, un īpaši interesanti tie mums ir tad, ja ir ar kaut ko atšķirīgi no mums. Tādēļ vietējie iedzīvotāji ir viens no aizraujošākajiem ceļojumu foto žanriem. Taču, uzņemot svešinieku foto, esi cieņpilns. Ja esi noskatījis kādu spilgtu personāžu, dodies tam klāt, sasveicinies, palūdz atļauju nobildēt (ja nerunājat vienā valodā, šo visu iespējams paveikt ar žestiem vien). Ja uzrunātais no bildēšanās atsakās, noteikti respektē viņa lūgumu. Gadījumā, ja vēlies kādu nobildēt no novērotāja pozīcijas, bet tiec pamanīts un saņem aizrādījumu, atvainojies un pārtrauc bildēt. Daudzviet pasaulē fotografēšanu apvij māņticība – dažas ciltis, piemēram, uzskata, ka, uzņemot fotoattēlu, cilvēkam tiek nozagta daļa no dvēsles. Citur par bildēšanu var tikt prasīta atlīdzība, taču tad gan no bildēšanas atsakies – bildēšanās par samaksu nebūt nav tas produktīvākais peļņas veids, ko vajadzētu veicināt.

Hoijana, Vjetnama

9. Pieņem, ka ne visu var (un vajag) nobildēt

Vai zini joku par ķīniešu tūristiem, kas ceļojumos vien bildē un bildē, redzot visu tikai caur fotokameras skatu meklētāja lodziņu, un, tikai atgriezušies mājās, beidzot apskatās fotogrāfijās, kur tad īsti viņi ir bijuši? Nekļūsti par vienu no šādiem “ķīniešu tūristiem”! Fotografējot ceļojumos, izvērtē ne tikai to, ko un kad ir vērts bildēt, bet arī to, kuri tad ir tie brīži, kurus censties iemūžināt nav vērts. Gluži kā daudzās citās dzīves jomās, arī fotografēšanā mazāk nozīmē vairāk, un ir mirkļi, kad fotoaparātu labāk atstāt pie sāniem vai pat viesnīcas numuriņā. (Ļauj, lai tās romantiskās vakariņas sveču gaismā paliek vien Tavas atmiņas skatu meklētājā!)

10. Visi likumi ir tādēļ, lai tos pārkāptu

Visbeidzot, atceries, ka visi likumi fotogrāfijā ir nosacīti un dažkārt labākās bildes rodas, tos pārkāpjot. Taču likumus apgūt noteikti ir vērts, lai brīdī, kad tos pārkāpsi, Tu zinātu, kāpēc to dari, jo – kā jau minēju – labas bildes rodas no apzinātas rīcības. Lai izdodas!

Lopburi, Taizeme
Uzzini par jaunumiem pirmais!
Saņem Jēkaba Ceļojumu bloga jaunumus savā e-pastā.